Det er noget af en
udfordring, at lancere et nyt bilmærke midt i en
pandemi. Men det er ikke desto mindre hvad Nellemann
koncernen gjorde, da MG fik comeback i 2020. Det er
gået over al forventning, Én bilmodel er blevet til
fire og nu er man klar med den femte i rækken, MG4,
som omgående kvitterede med at blive nomineret til
Årets Bil i Danmark 2023.
Vi har ikke mindst ved den
lejlighed haft anledning til en kort prøvekørsel af
den nye kompakte MG. Og den understreger sit ophav
mere end nogen af de øvrige modeller. For den er med
sine 4,29 meter kompakt, som de oprindelige MG’er
var det, den er hurtig, som de også var det, den ser
godt ud, som de også gjorde det, den er med en
indstigningspris på 285.000 kroner også til at
betale, som de også var det. Men på ét punkt
adskiller den sig: Den er fuldt elektrisk.
Tung men forbavsende agil
Det sidste indebærer, at den
er noget tungere end MG’erne var det i ”gamle dage”.
Den har en basisvægt på 1655 kg med det lille af de
to mulige batterier (på hhv. 51 og 64 kWh), og det
gør naturligvis vejegenskaberne noget anderledes.
Men også dér har man holdt fast i generne hos MG.
For den nye bil kører forbavsende godt, den er
forbavsende agil.
Den kan ikke helt slippe fri
af den større el-bilsvægt, men man har fået
tilpasset affjedringen, så den er tilpas sportslig i
sit snit til at byde på dynamisk kørsel, uden at gå
hen at blive for fast. Dertil kommer, at den har
baghjulstræk samt multilink baghjulsophæng – og
dermed er den en bil, der kan køres sportsligt i
dagligdagen, uden at den dog forvandles til en
racerbil – præcis som de oprindelige MG’er var det.
Den har i øvrigt en vendediameter på blot 10,6
meter, bl.a. givet af at man har valgt ikke at
udruste bilen med en frunk – selvom den er
baghjulstrukken.
Masser af kræfter
MG4 er baseret på den
såkaldte MSP-platform (MSP=Modular Scalable
Platform) og er forsynet med en ultra-flad, blot 11
cm høj batteripakke. Da frihøjden er begrænset til
15 cm er totalhøjden blot 1,50 meter og det er
selvsagt med til at holde tyngdepunktet nede. Bilen
kategoriseres da også som en Compact Coupé.
I indledningsfasen kan MG4
købes i den såkaldte Luxury version, som er
topudgaven med 64 kWh batteri. Den har en drivline
på op til 150 kW (god 200 hestekræfter) og 250 Nm.
Dermed kan 100 km/t nås på 8 sekunder og topfarten
er fornuftigt nok holdt på 160 km/t. Energiforbruget
er 166 Wh/km og bilen har en elektrisk rækkevidde på
435 km iht. WLTP.
Man kan lade den op fra en
vekselstrøms-ladestander med 11 kW og lynopladning
sker med 135 kW, hvorved man kan regne med at lade
fra 0-80 procent på cirka 35 minutter. Og så man i
øvrigt trække en anhænger på 500 kg.
Smart, moderne og sporty
Indretningen er smart,
moderne og sporty og man disponerer over diverse
kørehjælpemidler, herunder adaptiv fartpilot,
intelligent styring af fjernlyset, avanceret
vognbaneassistent og vognbaneskifteassistent, Rear
Cross Traffic Alert osv., osv. Desuden varmes
kabinen op vha. varmepumpe via et automatisk
klimaanlæg. Også p-sensorer bag samt 360 grader
kamera er en del af udstyret.
Rattet er opvarmet, sæderne,
som er udført i en kombination af mikrofiber og
læder, naturligvis ligeså, man har 3 USB-porte,
trådløs opladning og Bluetooth. Navigation følger
også med ligesom nøglefri adgang og bilen startes
automatisk ved, at man træder på bremsepedalen.
Ude bagtil disponerer man
over 350 liter bagageplads, som kan bliver til 1165
liter, når de asymmetrisk delelige bagsæderyglæn
lægges ned. Og som det sig hører og bør for en
personbil fra Nellemann koncernen gives der også 7
års fabriksgaranti på den nye MG4.
Link til importøren
|